ioutdoor

Get Adobe Flash player
dnes
Oblačno Bouřky
10/19
zítra
Oblačno Bouřky
9/20
pozítří
Oblačno Dešťové Přeháňky
9/20
Aktuální přepověd Vám přináší Meteopress

Bohužel nemáte nainstalován nebo povolen Flash plugin ve vašem prohlížeči pro zobrazení banneru.


Tipy na akce

  04.05.2014     Praha    

Universalman 2014

  19.04.2014     Doksy, areál Termit    

Doksy Race Tour

tlačítko zpět

Strach bystří smysly, říká extrémní biker Kopka - 1. část

Náhled

Extrémní biker Jan Kopka (48) se zúčastnil nejdrsnějších závodů světa. Člověk si při nich nejen sáhne na dno, ale musí se v divočině mnoho dnů spolehnout ve všem sám na sebe. Jen v těch chvílích má Jan Kopka pocit, že žije. Nebo jako že je na drogách.

  • Strach bystří smysly, říká extrémní biker Kopka - 1. část
  • Strach bystří smysly, říká extrémní biker Kopka - 1. část
Přidej komentářPřidat Počet komentářů: 0
Datum publikace: 05.08.2012

Co vám táhne hlavou, když jedete na kole sám několik dnů divočinou?

Mele se mi v ní všechno možné a já to nechávám plynout. Přejezd Aljašky nebo závod z Kanady do Mexika je bez jakéhokoli doprovodu a technického zabezpečení. Všechno si vezete s sebou a v divočině se musíte orientovat, takže je jen na vás, jestli to přežijete. Přerovná vám to žebříček hodnot, který máte z civilizace nastavený úplně jinak. Uvědomíte si tam, že život je strašně křehký. Může se stát cokoli, třeba nějaká banální věc, a vy se odtamtud už nedostanete. Ve městě si neuvědomujeme, že tu už zítra nemusíme být. Jsme posunutí do komfortu, z 90 % se obklopujeme věcmi, které vůbec nepotřebujeme, a to podstatné nám proto uniká. Tohle si v pustině člověk uvědomí automaticky, hlava si to už přerovná sama.

Vy ale život paradoxně vystavujete všanc víc, než my ostatní...

Ano, a to možná proto si ho taky víc vážím. Ti, co nikdy nevytáhli paty z města, nezjistí, jak je život křehký. Riziko se snažím minimalizovat. A navíc - příroda je férovější než civilizace. Když tam neuděláte chybu, většinou se vám nic nestane. Poznáte, že vás chce nějaké zvíře napadnout, je to na něm vidět. Musel byste mít smůlu na grizzlyho nebo na losa, který útočí bez příčiny. Přejet na kole Aljašku je bezpečnější než ujet stejnou vzdálenost na českých silnicích. Doma je riziko větší, a navíc ho nikdo nečeká. Civilizace je navíc i daleko dravější a zákeřnější než příroda. Někdo se tu na vás usmívá, a pak vás okrade. To vám žádné zvíře neudělá. A místní člověk žijící v přírodě také ne. Naopak, rozdělí se s vámi o cokoli, a pokud potřebujete pomoc, udělá to, i když vás nezná.

Která část těla na měsíc dlouhém extrémním závodě nejvíc bolí?

Na dlouhých štrekách se to dá zabalit nejsnáz kvůli zadku. Dvacet hodin denně sedíte na kole, hygieny je málo... Na Aljašce je taková zima, že se moc mýt nemůžete, na přejezdu z Kanady do Mexika byla zase spousta prachu, slunce a potu. Na otlačeniny jsem zvyklý, ale odřeninám se člověk nevyhne. Při nedostatku hygieny můžete snadno dostat zánět, a to je pak na antibiotika a odstoupení ze závodu.

kopka 1 

Co je na kole horší, extrémní horko nebo zima?

Nedávno jsem pořádal diashow a nějaký divák mi říkal: „V horku bych jel v pohodě, ale v zimě ne." Jenže zatímco při -25 °C se na Aljašce jede dobře, dokonce se naučíte fungovat i při -30, -40 °C, horko je horší. V Austrálii na závodě Crocodile Trophy je místy i přes 60 °C, a to už je peklo. Není žádný stín, jedete naplno, svléknout nemáte co, může vám dojít voda... Pokud se to stane, tělo se během krátké chvíle přehřeje. Vypadne termostat a motor se zastaví. V mrazu se vždycky dá něco udělat. Můžete se chránit oblečením, pohybovat se, rozdělat oheň... Proti horku ale člověk nemůže dělat vůbec nic.

Proti zimě na kole používáte vlastní výrobky...

Zabývám se tím od prvního závodu na Aljašce v roce 2002. Nejsou to moje nápady, v extrémních mrazech na kole něco podobného používá každý. Ve velkém mrazu se na kole nesmíte moc potit, protože ta vlhkost na vás v určité vzdálenosti od pokožky mrzne a tělo to pak už nedokáže roztopit. Nejvíc trpí ruce a pak chodidla od kotníků dolů. Všechno ostatní pracuje a zahřeje se, ale tohle promrzá. První pomůckou jsou vatované návleky připnuté ,nafest' na řidítka, které chrání ruce proti mrazu a proti větru. I tak mám ale ruce ještě ve slabých rukavicích, abych byl obratný. Druhou pomůckou jsou silné vatované návleky přes boty, se kterými se dá jezdit i v -40 °C. Používám o 2 až 3 čísla větší zimní tretry bez tlustých ponožek. Mám jen slabé funkční, které nehřejí, ale odvádějí vlhkost, a pak takové střední tloušťky. V botách pak už jako izolace stačí jen vzduchová vrstvička.

Kola na závody si taky vylepšujete sám?

Když jsem před deseti lety začínal, dělával jsem to. Byla to pionýrská doba. Každý, kdo jel aljašský závod, si kolo stavěl sám a snažil se, aby bylo lepší než kolo soupeřů. Na startu co kolo, to originál. 29palcová kola byla tehdy ještě novinka - dva i tři ráfky se prostě podomácku svařovaly dohromady. Někdo zkoušel na každý z těch ráfků nasadit pneumatiku, až tři vedle sebe, ale nefungovalo to. Mezi pneumatiky se totiž dostával sníh a dělal tam ledovou krustu. Takže se zjistilo, že je třeba navlékat jen jednu silnou pneumatiku přes všechny ráfky. Já měl ráfky slepené speciálním lepidlem, jehož pevnost je stejná jako pevnost sváru. Amíci nevěřili, že se nerozpadnou, ale vydržely. Když jsem v roce 2007 startoval podruhé, Amíci už přišli s polokomercí a začali široké ráfky a extrémně velké pneumatiky vyrábět malosériově. Dnes už na nich jezdí všichni, a pionýrský duch tím trochu upadl. Po celou dobu spolupracuju s Duratecem, který mi dělá speciální rámy přesně podle mých požadavků, a dodnes stavím sněžná kola v Česku. Lidé si je mohou koupit nebo jim je zapůjčím pro snowbikové kempy, které pořádám v Jizerkách, či expediční cesty za polárním kruhem po Laponsku.

Jaká je správná technika jízdy ve sněhu?

Podstatou je neustálá změna tlaku v pneumatikách. Každý povrch chce totiž svoje. Nejhorší je, když se střídá tvrdý povrch, který vypadá jako silnice, s místy, kde je naváto. Platí, že čím měkčí povrch, tím nižší musí být tlak. Jinak se totiž guma zařezává bez ohledu na to, jak je široká. Pokud ji ale vypustíte na správný tlak, udělá ,bačkoru' a drží, i když je sníh hodně měkký. Můžete ji vypustit až skoro na ráfek. Pak jste jako na vznášedle. Když dělám pro veřejnost cykloexpedice do Laponska, účastníci nechtějí vypouštět. Je to přirozené.

Proč to vůbec děláte?

Protože jen při extrémním zážitku mám pocit, že žiju. Cítím při něm svobodu a vím, že v tu chvíli můžu ovlivňovat vlastní život. Doma to tak není a já tím hrozně trpím. Sedím v kanceláři a 90 % mé práce je u počítače. Nežiju, ale jen vydělávám na to, abych mohl být na kole v přírodě. A když už tam pak jsem, nemusím být za hodinu támhle a do další hodiny stihnout určité množství. Den nemám přesně nalinkovaný a každou chvíli se můžu sám rozhodovat, co udělám. Na závodu se samozřejmě snažím co nejrychleji dojet do cíle, ale je jenom na mně, jak to udělám. A hlavně, není to otázka jen několika hodin, jste v té přírodě i tři týdny.


Text: Ivan Brezina
Foto: Archiv Jana Kopky
 

Komentáře k článku:

Počet komentářů: 0






 
antispam: 5 + 4 =

Odeslat příspěvek může pouze přihlášený uživatel

 

Další články z rubriky

Z_vysky_proste_curam_rika_paraglidista_Michal_Krysta

Z výšky prostě ...

Michal Krysta je horolezec, vodák, terénní cyklista, triatlonista… Dominantní disciplínou je pro ...
 
Více

Horolezec_Tomas_Petrecek:_Vsichni_to_otaceli_s_tim_ze_to_nejde._Slo_to

Horolezec Tomáš ...

Opavský, horolezec a extrémní sportovec Tomáš Petreček se minulý týden vrátil z pákistánského ...
 
Více

TV Outdoor

Fjällräven Polar - Time to prepare your application

Vybaveni_na_cesty,_rady,_tipy,_navody

The application period for Fjällräven Polar, a 330 kilometre adventure north of the Arctic Circle, will soon open. Prepare your application!

Další videa

Vybaveni_na_cesty,_rady,_tipy,_navody Impregnací voskem Fjällräven Greenland Wax můžete své ...
Vybaveni_na_cesty,_rady,_tipy,_navody The short movie let's you explore by great pictures ...
Vybaveni_na_cesty,_rady,_tipy,_navody Not only the mountains are beautiful in Switzerland. Swiss ...

Nejnovější ve Fotogaleríích

Fotografie uživatelů

Aktuality

Pruvodce_Chorvatsko

Průvodce Chorvatsko

S tímto průvodcem z proslulé edice Lonely Planet se dostanete přímo k srdci země! Zpět

Kniha_o_promene_prosteho_urednika_ve_sportovce_-_Fartleks_(and)_Flatulence

Kniha o proměně ...

E-kniha je popsán příběh nyní 53letého úředníka Davida Berridge, který se rozhodl běhat poté, co viděl v ...Zpět

Tipy na aktivity

Universalman_2014

Universalman 2014 ...

UNIVERSALMAN.CZ je silově-vytrvalostní a rychlostní závod na 6 km, který prověří nejen vaši fyzickou, ale i ...Zpět

Doksy_Race_Tour

Doksy Race Tour ...

2. ročník závodu hlídek (dvojčlenných týmů) v přírodním víceboji. Start a cíl závody je v Areálu Termit, ...Zpět


 

Můj Outdoor

Video

Specialitky_od_snehu

TOP 15 FUNNY SKIER ... - MY CHANEL MORE VID ...

masters pozvánka 2 ... - Světový pohár vete ...

Fjällräven Polar - ... - The application pe ...

Fjällräven G-1000 - Impregnací voskem ...

Anketa


 
Kde nejraději lezete ?

Lezu pouze na umělých krytých stěnách (4.42%)
Nejčastěji jen v letním období na meších skalách (12.62%)
Převážně jen pískovce - Český ráj, Adršpachy, apod. (2.21%)
Pouze ve vysokohorských podmínkách. Led, sníh, mačky a cepíny, to je moje (2.21%)
Převážně vyšší hory, ale pouze v letním období (5.68%)
Lezu celý rok a kdekoli se dá (17.98%)
Bojím se a nelezu (54.89%)

|Celkem hlasovalo 317

Video

Single_Trek

Singltrek pod Smrk ... - Okruh má délku 18 ...

Tahoe Rim Trail - ... - This portion of th ...

Mountain Bike Down ... - Road Trip. Canada ...

Singltrek pod Smrk ... - Druhý videa z naše ...

VL-SKI Velmi úspěšný a zábavný způsob týmového lyžování pro všechny lyžaře. Podivuhodně dobrý způsob jak se NAUČIT UČIT lyžovat své nejbližší a kamarády.

Fukční nástroje

  • Změřte si svůj BMI >>



    Vypočítejte si denní spotřebu kalorií >>